projekt

Jag har ju hållt på fundera ett tag nu på att försöka starta en killgrupp för ungdomar inom LSS. Fick ju iden när vi va på en föreläsning med en kvinna som heter Mia börjesson. Underbar föreläsning! Ni vet en så där föreläsning som när man lämnar salen så känner man ny och stor inspiration till att göra saker. Det brukar ibland kunna gå över och man återgår som vanligt till vardagen. Men inte för mig när det gäller hennes sätt och arbetsmetod. Det handlar lite kort beskrivet att jobba med dom positiva bitarna istället för det negativa. Exempel. Ungdomar vet ofta vad dom INTE får göra eller INTE ska göra. Man ska inte röka och dricka. Man ska inte slåss och inte retas. Och det är så inpräntat i dom flestas huvuden. Men ändå så är det väldigt stora problem idag med alkohol och droger hos ungdomar. Så Mia säger att istället för att fortsätta tjata om dom här grejerna så fokuserar man på sånt som är bra att göra istället. Hur ska jag vara en bra vän? Vad finns det att göra förutom att dricka? Och när man ska ha sex, vad är viktigt att tänka på? Så jag presenterade min idé för cheferna och nu verkar det som att jag ska få chansen. Jag ska få berätta om det här på en planeringsdag som vi har tillsammans med alla elevhem i östersund.  Sen får man se om det finns ett intresse hos målgruppen. Men jag tycker att de är väldigt kul iaf och det ska bli spännande om jag får dra igång den här gruppen. Jag tror att både jag och deltagarna kan lära sig mycket:))

/U

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0